onderzoek

Doe jij al onderzoek?

De hele dag doen wij onderzoek naar allerlei zaken, zonder dat wij er eigenlijk nog bij stil staan, bijvoorbeeld bij de dagelijkse boodschappen. Voor dat we gaan, valt ons oog nog op een folder, waarin we een interessante aanbieding vinden. We bladeren nog even verder, of er nog andere producten zijn, waar we ons voordeel mee kunnen doen, en gaan naar de winkel, nadat we hebben gecontroleerd, of deze vandaag na 18.00 nog geopend is…

Bij onze zakelijke bezigheden, vergeten we deze stappen wel eens, waardoor we ons laten meeslepen in het enthousiasme, van ons topproduct, of geweldige dienst. We rennen langs onze “klanten” zonder dat we weten of zij eigenlijk wel zitten te wachten op ons product of dienst. Een gedegen onderzoek is dan zeker op zijn plaats.

Heb jij een fantastisch mooi huis in de aanbieding, wat jij voor een schappelijk prijsje hebt kunnen aanschaffen, dan kun je dat zonder onderzoek voor een prijsje op de markt zetten, waarna je het verkoopt. Dat zelfde huis kan echter na onderzoek van de markt, voor de vierkante meters, de ligging en de locatie in ons land, zomaar een flinke duit extra opbrengen. Onderzoek is dus zeker niet onbelangrijk!

Hetzelfde geldt wanneer je een product wil gaan ontwikkelen; doe je geen onderzoek naar de markt die je wil bereiken met jou topproduct, dan blijkt er wellicht helemaal geen vraag naar, en steek je tijd en geld in de ontwikkeling, terwijl het niets gaat opbrengen! Er kan uit onderzoek blijken dat jou topproduct, in de vorm van gemotoriseerde boodschappenwagentjes, op de zakelijke markt geen interesse bestaat, terwijl ze tussen de dames op de huishoudbeurs staan te springen om een wagentje, wat weinig verbruikt, makkelijk te parkeren is en de boodschappen droog thuis brengt!

Onderzoek geeft dus niet alleen antwoord op de vraag wie er interesse heeft in jou product, maar ook hoe dat product er uit moet zien. Het geeft ook antwoord waar de klant zich bevindt, in welke markt, of bedrijfstak, en wanneer hij of zij tot de koop overgaat, of wellicht nog niet.

Wil jij meer weten over onderzoek, of heb je vragen over de mogelijkheden, stel deze dan links in de Reacties (of boven wanneer je reageert op je mobiele telefoon)

Geef een reactie