Waarom inzicht in je organisatie belangrijk is
De meeste ondernemers hebben de overtuiging dat zij zich moeten richten op de verkopen, en het product. Het product dat verkocht moet worden, aan zoveel mogelijk klanten, om zo veel omzet te genereren. Een belangrijk onderdeel, echter ga je dan voorbij aan de mogelijkheid of je wel de juiste service kan bieden!
Als ik morgen bijvoorbeeld een restaurant begin, en huur een kok in met wat personeel, en zet gelijk een advertentie, kunnen er zomaar 100 klanten tegelijk binnenlopen. Leuk idee natuurlijk, maar kan mijn personeel dat ook aan?
De kok kookt zich een ongeluk, en heeft alle pannen vol staan. De aantrekkelijke serveerster doet haar best, maar rent zich bestellend in het zweet, waardoor zij niet de gewenste service kan bieden aan de klanten, die zij verwachten.
Het gevolg is dat de klanten in de zaak, ontevreden de zaak verlaten, en niet meer terug komen! De berichten via de diverse social media kanalen zullen ook een negatieve klank bevatten, waardoor een oriënterende persoon, jou restaurant voorbij zal scrollen.
De oplossing is inzicht
Inzicht in je organisatie kan dit voorkomen! Wanneer je alle processen binnen je organisatie kent, en weet wie welke activiteiten uitvoert, met de juiste kennis van zaken, dan weet je ook hoeveel klanten je binnen een uur kunt bedienen in bijvoorbeeld je restaurant.
Je weet dan dat je kok al gerechten heeft voorbereid, en deze binnen afzienbare tijd heeft afgebakken, en klaar om opgediend te worden. Jij hebt als manager een systeem opgesteld waarbij je klanten een tafel kunnen reserveren, zodat je inzicht hebt in de klantenstroom, en weet hoeveel personeel je moet inzetten, zodat die aantrekkelijke serveerster zich niet in het zweet hoeft te werken, en correct haar klanten kan bedienen, zodat deze tevreden nog een aperitiefje bestellen, en in gedachten al hun volgende bezoek inplannen.
Een interne analyse kan dus erg veel voordelen bieden. Wanneer je interne organisatie niet op orde is, en geen of te weinig inzicht hebt in de activiteiten, en door wie deze correct worden uitgevoerd, kun je niet de service bieden, die jouw klant verdient! Dus ga voor inzicht!