Research

Research vergrootglas

 

 

 

 

 

 

Ieder project begint met research, ofwel onderzoek, waarmee de markt in kaart wordt gebracht wordt en er duidelijkheid wordt verschaft over de doelgroep. Jij wil namelijk weten wat de jouw doelgroep, jouw toekomstige klant wil, en hoe je daarop kunt inspelen. Wanneer je dat namelijk weet kun je optimaal inspelen op de wensen van jouw "klant", en de optimale service bieden.

Jouw "klant", zal zonder enige twijfel voor jouw kiezen, omdat jij alles weet over de omgeving waarin deze leeft en werkt en alle bijbehorende factoren. Jij begrijpt hierdoor de klant als geen ander, en helpt hem of haar met zijn of haar probleem op te lossen.

Onderzoek geeft jouw inzicht in onder andere:

  • De wensen van de "klant"
  • De omgeving van de "klant"
  • De markt waar de "klant" zijn product koopt

Wij als ondernemers moeten een keuze maken welke markt we gaan betreden met ons product, en welke specifieke klant wij hierbij gaan aanspreken. Als ik midden op een markt ga staan, en heel hard roep:"broodjes te koop", heb ik naast veel ruis, ook een beperkte kans dat er iemand naar mij toe komt.

Doe ik onderzoek, en ga ik naar een specifieke op voeding gerichte markt, en biedt daar mijn overheerlijke broodjes gerookte zalm aan, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk meer positieve respons oproepen.
Dus: Wat biedt ik aan, aan wie biedt ik dit aan en waar biedt ik mijn product aan?
Misschien nog belangrijker; sluit het product wat ik biedt aan op de vraag van de "klant", en los het zijn of haar probleem op?
Een duidelijke formulering van dit probleem is dan ook een onderschatte factor, die nog wel eens over het hoofd wordt gezien.

Research kan niet zonder een correcte formulering van de probleemstelling, zodat deze effectief geanalyseerd kan worden.
Wil jij hier meer over weten en deze correct, en werkbaar formuleren, ga dan naar: Probleemstelling Formuleren