Research

Research vergrootglas

 

 

 

 

 

 

Ieder project begint met research, ofwel onderzoek, waarmee de markt in kaart wordt gebracht wordt en er duidelijkheid wordt verschaft over de doelgroep, de klant, de omgeving waarin deze leeft en werkt en alle bijbehorende factoren. Een van de methoden om dit te onderzoeken is via een analyse. We onderscheiden hierin
onder andere:

  • Analyse van de interne omgeving
  • Analyse van de externe omgeving
  • Analyse van de markt

Wij als ondernemers moeten een keuze maken welke markt we gaan betreden met ons product, en welke specifieke klant wij hierbij gaan aanspreken. Als ik midden op een markt ga staan, en heel hard roep:"broodjes te koop", heb ik naast veel ruis, ook een beperkte kans dat er iemand naar mij toe komt.

Doe ik onderzoek, en ga ik naar een specifieke op voeding gerichte markt, en biedt daar mijn overheerlijke broodjes gerookte zalm aan, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk meer positieve respons oproepen.
Dus: Wat biedt ik aan, en waar biedt ik mijn product aan?

Hiervoor gebruiken we diverse analyses waaronder:

  • 7 S analyse
  • Kritische Succes Factoren
  • Business Domain van de organisatie
  • ABCD-Analyse
  • SWOT-Analyse
  • BCG-matrix
  • FOETSJE-analyse
  • De behoefte piramide van Maslow
  • De Marketingmix

Research kan echter niet door een correcte formulering van de probleemstelling, zodat deze effectief geanalyseerd kan worden.
Wil jij hier meer over weten ga dan naar: Probleemstelling Formuleren