Strategie route naar Succes maps

Strategie behoeft aangepast beleid

De strategie die ondernemingen hanteren om hun doelstellingen te bereiken, dienen sinds enige tijd aanzienlijk aangepast te worden. Er is namelijk een aanzienlijke verandering gaande betreffende de gegevensverwerking van personen. Waar we vroeger als ondernemer een naam en een e-mailadres konden gebruiken om geïnteresseerden te informeren over onze dienstverlening, is dat nu aan strikte regels gebonden.

Nu heb ik eens een proefabonnement gehad op een krant, die zo beroemd is dat ze er een liedje over gemaakt hebben, een enorm dikke krant, met informatie waar ik helemaal niet op zit te wachten. Maar toch, hij scheen vernieuwd te zijn, en in die tijd, had ik door omstandigheden tijd om de krant te lezen. Echter na enige dagen werd mij duidelijk waarom dat liedje is gemaakt, en ik kan mij dan voorstellen dat er volk is, dat deze krant wel waardeert!

Nu wilde ik na het maken van een programma dat inzicht biedt in de krochten van het AVG, gebruik maken van deze verordening.
Ik kreeg in eerste instantie een e-mail met een aanbieding, waarbij ik op de afmeld knop had geklikt. Dit scheen in eerste instantie succesvol, na de melding dat dit verwerkt was. De dag daarna krijg ik post van de krant van het volk, of ik interesse had…

Ik belde het nummer, wat stond vermeld op de aanbieding en kreeg een jongedame aan de lijn met een verfrissend stemgeluid, wat je niet percipieert bij een krant met een stoffig imago; je verwacht daar eerder iemand van het kaliber van mevrouw Flodder, met een doorrookte stem. Maar goed, hoe verfrissend zij ook klonk, kon zij mij slechts doorverbinden met iemand die mij verder zou helpen.

Deze persoon, stuurde mij een e-mail adres waar ik mij verzoek tot vergetelheid kon indienen, waar ik graag gebruik van wilde maken. Ik wil door deze aanbieder zo snel mogelijk vergeten worden, zodat ik ook niet meer wordt herinnert, aan de dag dat ik de beslissing nam om een proefabonnement te nemen van dit stoffig geheel.

De e-mail verstuurd kreeg ik ineens een pagina in beeld die mijn beeld vult,  met het verzoek mijn complete hebben en houwen in te vullen. Je kon zelfs nog verder scrollen, met het verzoek ook nog even mijn Paspoort in te scannen, en deze mee te sturen…
De werking van de nieuwe verordening is daar nog niet helemaal doorgedrongen, en beperkt men zich tot de oude strategie.

Het is de bedoeling dat er zo min mogelijk gegevens verwerkt worden, zodat deze ook niet in verkeerde handen kunnen vallen. Bij het gebruik van promotionele e-mails is het e-mailadres en om deze te personaliseren de voornaam nodig, verder niets. Er is dan ook geen noodzaak om hierbij het sofinummer te vragen of kopie van het paspoort van een geïnteresseerde.

Bij het verzoek, wat ik deed aan de Persgroep, waaronder de krant van het volk valt, hoop ik volgens de wettelijke termijn binnen
30 dagen antwoord te krijgen op mijn verzoek, en hoe zij dat willen verwezenlijken. De lijst vragen voor de aanvraag slaat de plank finaal mis, en voldoet zeer zeker niet aan de eisen waarbij er geen onnodige gegevens worden opgevraagd.

Op de vraag of er leven is, na 25 mei; ja, maar er dient wel rekening gehouden te worden met een paar punten: Informeer de mensen die je iets aanbied, en geef aan wat je met hun gegevens doet, wanneer zij zich inschijven voor jouw informatieve nieuwsbrief.
Geef hierbij aan dat jij hun voornaam en e-mailadres alleen gebruikt om informatie te sturen over producten en diensten die jij ontwikkeld. Dat er gebruik gemaakt wordt van een e-mailverwerker, die aan alle beveiligingsvoorschriften voldoet, inclusief de verwerkersovereenkomst. Dat de bestanden op jouw computer, en de software waar je gebruik van maakt regelmatig wordt geupdate, en met beveiligingssoftware wordt beschermd.

Maak ook zeker duidelijk dat zonder toestemming van de betrokkenen, zoals in de wet wordt vermeld, er geen gegevens worden gedeeld met derden en dat bij het verstrekken van de gegevens expliciet wordt ingestemd met de de verwerking op deze wijze.
Wanneer er een wijziging plaatsvind in de verwerking dient de betrokkene hierover wederom te worden geïnformeerd.

Het recht van vergetelheid, kan door een persoon die zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief eenvoudig worden gerealiseerd, door een klik op afmelden. Hiervan krijgt men dan een bevestiging, wat dan officeel het laatste bericht is van men van deze aanbieder ontvangt. Een aanvulling op dit scherm waarop men dit moet bevestigen, zou aangevuld kunnen worden met het verzoek om fysieke aanbiedingen ook te stoppen. Dit lijkt mij een betere strategie voor de Persgroep!

 

Geef een reactie