Zoekmachine optimalisatie SEO
Zoekmachine optimalisatie, ook wel kortweg SEO genoemd, wordt wel de magie van de website genoemd. Deze techniek zorgt ervoor dat een website uit het niets zichtbaar wordt, aan iedereen die zich op het Wereld Wijde Web begeeft. Hierin schuilt een kern van waarheid, maar ligt toch iets genuanceerder.
Voorheen ging het er vooral om om het zoekwoord, zoveel mogelijk te gebruiken in je content, zoals hierboven bijvoorbeeld Zoekmachine optimalisatie. Dit veel herhalen, en bij voorkeur dik gedrukt, leverde dan een hoge ranking in de resultaten van de zoekmachine. Dit helpt vast nog wel, echter te veel helpt niet bij de leesbaarheid van de content, zodat Google dit afstraft.
De beste tips
Het belangrijkste is eigenlijk om een goed antwoord te geven op de vragen van je lezers, zodat deze regelmatig terugkeren naar je website. Het is daarbij ook van groot belang dat de content overzichtelijk is, en makkelijk leesbaar. De zoekwoorden nemen uiteraard nog een belangrijke plaats in, echter alleen wanneer zij in het oplossen van een vraag, behoefte of een probleem voorzien.
Google bekijkt tegenwoordig niet alleen of je website goed wordt bezocht, maar ook of de bezoekers op de website blijven. Vinden de bezoekers kwalitatief goed content, dan wordt er verder gelezen, en verblijft de bezoeker langer op je website, wat zal resulteren in een hogere ranking in de zoekmachine.

Research, ofwel onderzoek naar de juiste zoekwoorden vormt ook een belangrijk onderdeel, zodat een woord wat jij wellicht leuk vindt, wellicht beter anders kan worden verwoord, in een term die vaker wordt gezocht in de zoekmachine van Google.
Een hulpmiddel om de juiste zoekwoorden te kiezen is de Google keywordtool, ook wel de zoekwoordenplanner genoemd.
In deze zoekwoordenplanner kun je zien hoeveel er op een bepaald zoekwoord, of term wordt gezocht, en kun je deze in je content verwerken. Deze werkwijze zorgt dan voor hogere bezoekers aantallen, en uiteindelijk een hogere ranking.
Research naar de zoekwoorden, Development van de content, en dit verwerken in je online marketing. Dit gecombineerd met links uit bijvoorbeeld sociale media, leveren je verkeer naar je website, met de voorgenoemde resultaten binnen Google.